Honda XBR 500 Great Gatsby

Powyższe fotografie zostały wykonane przez Filipa Sałapę.

Nasze motocykle są tak wyjątkowe jak ich właściciele i ich upodobania dla tego opis tej przebudowy zaczynamy od wypowiedzi Agaty - właścicielki moto­cykla:

"Motocyklami i kulturą Cafe Racer zaraził mnie przyjaciel. Od kiedy kupił swojego Thruxtona nie mogłam już myśleć o żadnym innym typie motocykla. Wcześniej interesowało mnie enduro, dla­tego pierwszym pomysłem był scrambler. Jednak przeglądając setki prac warsztatów z całego świata postanowiłam zbudować klasycznego cafe - z prostą linią ramy, krótkim zadupkiem, bez zbędnych ozdób. Chciałam aby był elegancki, retro, a jednocześnie z nutą nowoczesności. I wtedy wpadłam na pomysł, aby malowanie było w stylu art deco - stąd też nazwa projektu „Great Gats­by”. Zdecydowałam się na budowę motocykla wraz z wrocławskim warsztatem Unikat, ponieważ bardzo podobały mi się ich dotychczasowe prace i filozofia. Grze­siek Korczak z entuzjazmem podchwycił mój pomysł i po prawie 6 miesiącach, coś co powstało w mojej głowie, stało się realne..."

Realizację tego motocykla rozpoczęliśmy od poszukiwania odpowiedniej bazy. Zależało nam na klasycznej prostocie konstrukcji a budżet nie pozwalał na rewitalizacje zabytkowego sprzętu typu CB550, do którego Agata się odwoływała. Powiedziała tez że sprzęt musi być lekki i że musi to być Honda. Do tego miał być na szprychowych kołach, które pasowałyby do retro stylu projektu więc długo głowiliśmy się jak połączyć te wszystkie wymagania. Nagle "z nieba" spadła nam Honda XBR500 w bardzo dobrym stanie technicznym. Lwią częścią projektu jak zwykle jest przerobienie tylnej części ramy, zmiana zbiornika i kół. Najtrudniejszym było wyklepanie zadupka pasującego do baku, stworzenie konstrukcji pod ten element i kanapę a następnie płynne ich połączenie. Ważnym punktem było również wykonanie boczków, które nie obciążają optycznie motocykla co udało się dzięki stylowo zaprojektowanym otworom z ażurową siatką w środ­ku.  Fabryczne clip-on’y idealnie pasowały do naszej koncepcji, jak również zegary, które wymagały jedynie zaakcentowania ich przez dodanie złotych obwódek. Zabieg ten powtórzyliśmy na lampie i klamkach. Na obrysie motocykla zamontowaliśmy nie rzu­cające się w oczy nowoczesne LED-owe oświetlenie, przez co linia motocykla jest niczym niezabu­rzona. Customowe kolektory zakończone horyzontalnie poprowadzonymi tłumikami, nawiązują do klasycznych motocykli i potęgują elegancką linię XBR-ki.

Skórzana tapicerka przeszyta złotą nicią, i kierunkowskazy Motogadget stanowią świetne wykończenie niczym biżuteria damy. 

Czarny matowy lakier, który zdecydowaliśmy się użyć stał się idealnym podkładem dla zaprojektowanych przez Grzegorza art-decowskiech wzorów. Wykonane przez El Balenkę, klasyczną techniką pinstripingu, szparunki nadają Gatsbiemu jeszcze więcej niepowtarzalnego smaku i elegancji.

ProducentHonda
ModelXBR 500 Great Gatsby
Pojemność499 cm3
Rocznik1987
BazaXBR 500
Silnik1 - cylindrowy, chłodzony powietrzem, SOHC, RFVC, 4 zawory